Gezond het nieuwe jaar in!

Het einde van het kalenderjaar is een ideaal moment om de balans op te maken. Wat gaat er goed, wat kan beter? Afgelopen jaar hebben een flink aantal collega's meegedaan aan de Zeeuwse Marathon. Hieronder tref je van enkele hun verhalen aan. Zo'n inspanning vraagt wel wat voorbereiding en een basis conditie. gelukkig is zo'n voorbereiding met name gezond; dus win win. Dus misschien heb jij ook een gezonde ambitie? Bekijk dan de aanbieding voor een maand gratis onbeperkt sporten bij Optisport Health Club Vlissingen. Zo kun jij (gratis) kennismaken met verschillende takken van sport.

We hebben de afgelopen periode gezien dat het aantal inschrijvingen voor activiteiten, georganiseerd door het Vitaliteitsteam, teruglopen. Veel collega’s hebben de voorkeur voor individueel sporten. Het is lastig voor het Vitaliteitsteam om hier een goede algemene activiteit aan te koppelen. Dus het was tijd voor iets anders, een nieuw fris idee, natuurlijk met een koppeling naar Vitaliteit.

Nu de herfst en winter weer voor de deur staan switchen veel mensen van het buiten bewegen / sporten naar binnen bewegen / sporten. Het Vitaliteitsteam heeft daarop ingespeeld en in samenwerking met Optisport Health Club Vlissingen aangeboden vanaf september dit jaar. Deze aanbieding geldt nog steeds!

Een maand gratis en onbeperkt sporten!

Hoe werkt dat gratis sporten?
Alle Synthomer medewerkers en contractors krijgen een introductiepas voor 1 maand gratis sporten aangeboden. De maand gratis sporten gaat in op de eerste dag dat je gaat sporten. Zoals gezegd is het een doorlopende actie.
Met andere woorden,… komt het in de maand december niet uit om je gratis maand te verzilveren maar bijvoorbeeld wel in januari, februari of maart 2023 etc. geen zorgen, ook dan kan je nog gebruik maken van deze aanbieding. Na afloop van jouw maand gratis sporten is er geen verplichting om een abonnement af te sluiten, dit mag natuurlijk wel!

Wat heeft Optisport Health Club Vlissingen te bieden:
  • Individuele fitness, het zwembad en groepslessen zijn inclusief (a.o. spinning, power, yoga, HITT, pilates, fit en shape, Aqua'Aerobic, Aqua'Tacoyo , Aqua'Fit, FX Boxen, trimzwemmen, banenzwemmen)
  • Professionele begeleiding
  • Medische fitness

De eerste training is op afspraak, je krijgt dan uitleg en een stukje begeleiding. Vervolgens kan je onbeperkt gebruik maken van de faciliteiten of aangeboden lessen.

Mocht je gebruik willen maken van deze aanbieding, meldt je dan aan bij Ben Franken of Anita Emmens. Zij zorgen dat je wordt aangemeld bij Optisport Health Club Vlissingen. Vervolgens wordt er binnen 1-2 werkdagen contact met je opgenomen om een afspraak in te plannen.

Mocht je na je maand gratis sporten de smaak te pakken hebben en een abonnement willen afsluiten voor een half jaar of zelfs een vol jaar sporten, kan dat via bedrijfsfitness Nederland de code van Synthomer is east240. Via bedrijfsfitness Nederland krijg je korting van 44% oplopend tot 55% op je abonnementskosten.

19e Kustmarathon Zeeland 2022 - Terugkijken

Het eerste weekend van oktober staat Zeeland in het teken van de Kustmarathon Zeeland. 42195 meter klimmen en dalen langs de kust, afzien langs een bruisende Noordzeekust met de wind in de haren, opstuivend zand en zout op de lippen, fantastische vergezichten met lieflijke plattelandsdorpjes.
Enkele van onze deelnemers willen graag de ervaring delen:

Arian Luteijn:

Arjan liep al 3x eerder de kustwandelmarathon. "Eigenlijk heb ik deze keer geen echte voorbereiding gedaan, alleen mijn rugzak ingepakt. Het laatste stukje van Westkapelle tot Zoutelande over de duinen was wat mij betreft wel het meest uitdagende stukje van deze marathon. Gelukkig viel de herstelperiode enorm mee. De eerste dagen voel je je spieren wel wat, maar als je in beweging blijft valt het wel mee. Reken er maar op dat ik volgend jaar weer van de partij zal zijn!"
Mario van Dongen
Als geboren en getogen Zeeuw moet Mario met enige schaamte bekennen dat hij niet eerder mee deed aan de kustmarathon. Buiten het feit dat hij zich inschreef heeft hij niet veel aan voorbereiding gedaan. Wel nog heeft hij een wind dicht jasje gekocht. Qua uitdaging vond hij het laatste stuk met de helling en trappen wel pittig. “De zon was lekker doorgekomen maar op dat punt had ik enorme dorst, in het begin stonden er nog tappunten, later had ik ze net gemist. Mijn beenspieren zijn uitgedaagd maar toch was get best lekker om zo die trappen op te gaan.”
Desondanks was hij toch in een dag of twee weer de oude. Als hij volgend jaar meedoet dan in ieder geval niet alleen. Maar "de positieve vibe rond de deelnemers was echt heel gezellig, het was super georganiseerd, de route is fantastisch en leuk om collega’s en oud-collega’s tegen te komen." De potvis mogen ze van Mario volgend jaar weglaten qua odeur, alhoewel daardoor ging er wel een tandje bij.
Bram Huijzen
Bram heeft de marathon gefietst, niet gelopen. “Het was voor mij de tweede keer en wil het volgend jaar weer doen. Ik heb me niet heel bijzonder voorbereid:  de maanden voor de kustmarathon iets verder gefietst als ik een ronde deed, dat was het wel. Het laatst stuk strand bij Burgh Haamstede vond ik erg zwaar. De fietsroute is in tegenovergestelde richting van de looproute. Ik had na afloop wat last van mijn knie. Direct na de kustmarathon bleef mijn knie pijn doen. Ik wilde terug naar huis fietsen maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. De volgende dag was ik eigenlijk al hersteld. Fietsen is dan ook niet zo zwaar als lopen."
Koos van Rijn
Koos loopt de Kustmarathon al sinds 2005, alleen die van 2004 en 2020 gemist. Doordat hij de 4-daagse van Nijmegen al liep was voorbereiding verder niet nodig. “Elk jaar weer het lange stuk strand na de Veerse dam het meest uitdagende stuk. Maar ik ben getraind dus na een nacht rust en een dag wat stram in de benen ben ik weer de oude. Volgend jaar doe ik uiteraard weer graag mee, maar, ik moet nog wel een vervanger vinden voor de CMT-dienst. Dus, wie zich aangesproken voelt, spreek me gerust aan!
Donald Bracke
Voor Donald was het de eerste keer dat hij meedeed aan deze Zeeuwse marathon. “Ik viel in voor mijn dochter die na de inschrijving zwanger bleek te zijn en liep zodoende met mijn andere dochter, haar vriend en een neefje van mijn vrouw. Ik loop regelmatig rondjes Vlissingen van 8 a 10 kilometer met mijn honden, dus ben wel wat gewend. Het mulle zand op het strand maakte het best zwaar. De volgende dag had ik eigenlijk alleen een stijf gevoel in mijn scheenbenen maar dat verdween weer nadat ik een klein stukje gefietst had. Als ik volgend jaar tijd heb doe ik zeker weer mee. Ik ben gestart met een opleiding en die vraagt ook tijd dus ik zal moeten kiezen.” Met name enthousiasme van het publiek en het feit dat je nu en dan zomaar bekenden tegenkomt maakt het zo leuk dus als het even kan doet Donald weer mee!

Samen fietsen!

Op dit moment is er bij Synthomer een groep van 10 fietsers die regelmatig met elkaar traint. Aangezien de meesten van ons doordeweeks werken heb je de mogelijkheid om in het weekend de fiets te pakken. Doe het dan samen!

Ook als je werkt in ploegendienst
Anna Roman: "Ik werk zelf in ploegendienst, dus niet elk weekend is mogelijk voor mij. Wees als deelnemer van de groep vrij om een dag voor te stellen die voor jou fijn is. Op deze manier kun je mensen vinden die mee willen fietsen. Dit is nog maar het begin, we zijn nu nog een klein groepje en in deze tijd van het jaar hebben we niet altijd geluk met het weer. Na de laatste training hebben we afgesproken om een snelle en relax route groep te hebben met voor beide groepen een geschikt tempo."

Wat hebben we de afgelopen periode samen gedaan?
"15 oktober begonnen we met fietsen onder erg slechte weeromstandigheden, desondanks kwamen er toch 3 mensen opdagen en maakten we een introductieronde via Arnemuiden en Heinkenszand in het veld. We volgden een uitdagend mountainbike-parcours door het bos en langs het water.
13 november hadden we gezelschap van mensen van DOW Chemical en maakten we een gezamenlijke tocht van 50 km vanaf Middelburg, langs Vrouwenpolder en vervolgens weer terug.
25 november reden we een stukje parcours van de kustmarathon op de fiets (50km)."

Het past altijd! Iedereen kan instappen
"Als we een kleine trainingsgroep hebben, passen we het tempo aan en toeren we zodat het voor iedereen plezierig fietsen blijft. Geef via de app aan welke fiets je hebt, welk type route je graag probeert en wat je tempo is. We beginnen op de Synthomer parkeerplaats en eindigen op dezelfde plek. Als je van een lange effectieve tocht in hoog tempo houdt, ga je mee met Sjef en Peter. Wanneer je van 50/30/20 km op een tempo onder de 25 km per uur houdt, kun je met mij meerijden. Als je het leuk vindt om een ​​stadstour of natuurroute (lang of kort) te maken, houd dan contact."

Aanmelden
Aanmelden kan via Anna Roman: +31 621566582 anna.roman@synthomer.com

Download de FitzMe app

Altijd persoonlijk advies bij de hand? Met de FitzMe app kunnen we je nog makkelijker helpen om aan je gezondheid te werken. Waar en wanneer jij dat zelf wilt. Download hem rechtstreeks in de App Store of bij Google Play.

Ontdek het FitzMe portal

Op het FitzMe portal vind je niet alleen informatie over minder zitten en meer bewegen, je vind er altijd wat iets wat bij jou past. Dit zijn artikelen, filmpjes of online instructies of trainingen over vitaliteit en leefstijl.

Ook jij kunt aan de slag voor een vitaler leven. Meld je nu aan en ontdek de voordelen.