Nieuws vanuit het Vitaliteitsteam!

Deze keer veel enthousiasme van onze collega's die de afgelopen tijden sportieve prestaties neerzetten. Lees een verslag van Ando den Engelsman over zijn deelname aan de Kustmarathon. Maar ook het verslag van Dicky de Witte en Hans Dehing die afgelopen zomer de Marmotte 2023 fietsten. Echt lees het en heb respect voor deze mannen.

Mocht jij nu ook aan de slag willen voor een gezonder en vitaler leven? We hebben een aanbod om te starten met bewegen maar ook de mogelijkheid om ondersteuning te krijgen van een life coach opgenomen in deze nieuwsbrief. Veel plezier met het lezen en wij hopen dat het enthousiasme aanstekelijk mag werken!

Deelnemers Kustmarathon 2023
We feliciteren onze collega’s met hun uitdaging, de kustmarathon te volbrengen.
  • Fietsen:
    Hans Dehing | Ben Franken | Dennis de Meulmeester
  • Wandelen:
    Ron van Vliet | Arian Luteijn | Peter Schroevers
  • Hardlopen:
    Sjef Goris | Michael Relyveld | Jodi Mackenzie (geen foto)

Verslag van kustmarathon 2023

(door Ando den Engelsman)

6 oktober 2023, het Kustmarathon weekend is aangebroken, 20 jaar Kustmarathon en het evenement groeit nog steeds. Hier hebben we een aantal maanden naar toe gewerkt. Voor ons (mijn zoon en ik) staan de Light Wandeltocht en natuurlijk de Wandelmarathon op het programma.
Vanavond dus de Light Wandeltocht. Gelukkig is en blijft het droog, wel staat er een flinke wind, maar dat mag de pret niet drukken, al is het voor sommige uitdossingen wel een uitdaging om alles tot de finish intact te houden.
De afrastering (een lintje, zie foto) voor de wandelaars wordt al weggehaald en de hardlopers stellen zich op. Na het startschot zetten de hardlopers zich in beweging, maar al gauw sluiten de wandelaars zich aan en van een tweede start voor de wandelaars is geen sprake meer. Het is 1 lint van lampjes dat zich over de duinen als een slang voortbeweegt, pas over de Hoge Hil wordt er pas echt gestart met hardlopen en wordt de slang uit elkaar getrokken. Omdat we al snel aangesloten hadden kregen we hierdoor goed de ruimte en konden flink doorlopen en dat was ook te merken aan onze positie en onze tijd.
Op zondag dan de wandelmarathon. De avond ervoor vroeg naar bed, maar geen oog dicht kunnen doen. Ik denk dat ik ongeveer 3 uur geslapen heb toen om 5 uur de wekker ging. Om 6 uur kwam mijn zoon en zijn we naar Zoutelande gereden om met de bus naar Burgh-Haamstede te rijden. We waren toch weer te laat om direct om 8 uur te starten (volgend jaar nog een half uur eerder vertrekken!), dus dat werd ongeveer half 9. De sfeer zat er goed in en de luidspreker die we hadden werkte uitstekend als bel, zodat we eenvoudig mensen konden inhalen en we goed op onze snelle schema konden blijven. Mijn zoon dacht bij Vrouwenpolder dat hij al last van blaren begon te krijgen, dus daar een sokkenwissel en gelijk wat extra stukjes bolus kunnen snaaien. Gelukkig waren onze volgers er ook, dus even op adem komen.
Blaren bleken er nog niet te zijn, maar er was al wel wat irritatie, dus het tempo ging wat naar beneden. Toch konden we redelijk doorlopen, zelfs bij het hoogwater. Gelukkig zaten we dit keer niet in de grote massa, zodat we zelfs niet in de rij hoefden te staan voor een broodje frikandel.

We waren toch wat sneller dan onze volgers dachten en omdat de koffie wat op zich liet wachten misten ze ons net bij Oostkapelle, dus zagen we ze pas weer bij Domburg. Daar begon het ook al weer een flink stuk warmer te worden, dus kon er zelfs wat kleding uitgetrokken worden.

Na een bouillonnetje konden we aan de duintjes en dijk bij Westkapelle beginnen, maar door de warmte raakte het water toch wel snel op, gelukkig kwam de redding net op tijd want net voorbij de tank kregen we een flexibele fles die gelukkig gevuld was.
De laatste paar kilometers door de duinen bij Zoutelande had mijn zoon het zwaar, maar met wat aanmoedigingen van mijn kant is het toch weer gelukt en uiteindelijk waren we 54 minuten sneller dan vorig jaar en werden we bij de finish verwelkomt door onze volgers.
Na de finish nog een broodje worst gegeten en het tekort aan vocht wat aangevuld zijn we zoals altijd weer belandt in “de Babbel” waar we heerlijk gegeten en lekker over het weekend nagepraat hebben en ………alvast weer plannen voor de volgende keer hebben gemaakt.
Volgende lopen:
  • Canadese Bevrijdingsmars (5 november, 33 km).
  • Hobbeldebobbelloop (18 november, 11 km).
  • Wandelmarathon Zeeuws-Vlaanderen (21 april, 2024, 42,2 km).
  • Kustmarathon (4, 5 en 6 oktober 2024: Ladiesrun, Trailrun, Lightrun, MTB toertocht, Minimarathon, Kustmarathon Zeeland en Wandelmarathon).
  • Wat er verder nog op ons pad komt.
Life coach ondersteuning

Graag brengen we deze mogelijkheid nogmaals onder de aandacht.
Het Ondersteuningsprogramma voor Synthomer medewerkers en hun gezinsleden via ‘Workplace Options’ kan 24/7 steun bieden bij een verscheidenheid aan problemen, zowel op het werk als privé. Deze ondersteuning is volledig anoniem.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Verbeteren van relaties
  • Ouderschap
  • Omgaan met stress
  • Omgaan met veranderingen in het leven
  • Verlies van een naaste verwerken
  • Druk op de werkplek
  • Verbeteren van zelfvertrouwen
En vele andere onderwerpen. Neem gewoon contact op. Ze kunnen u helpen!

Contact opnemen? Klik dan hier >>  (onderaan de pagina: “workplace options”)
> Meer info
Update over de HR boekenkast:
Even kort 2 boeken die door voor veel van jullie collega's interessant gevonden worden: Loop even langs of bel HR voor de beschikbaarheid!
Wil jij graag thuis werken aan jouw gezondheid, in plaats van in de sportschool? Bedrijfsfitness Nederland heeft diverse online aanbieders in hun bedrijfsfitnessnetwerk die jou hierbij kunnen helpen. Kies wat het beste past bij jou en de rest van het gezin past!  (let op: je zit er minstens een half jaar aan vast voordat je weer kunt opzeggen)
We geven hieronder twee voorbeelden.

Aanmelden?
Je hebt meerder keuzes. Als je wilt aanmelden, doe dat dan hier >>
Gebruik de kortingscode: EAST240
FIT AT HOME

Met personal trainers als Johnny de Mol, Koen Verweij en Romy Monteiro kan jij lekker werken aan jouw sportdoelen. Met een online aanbod van maar liefst 1.000 work-outs, kan jij 24/7 on-demand gebruik maken van je favoriete lessen. Fit at Home is geschikt voor iedereen boven de 17 jaar. Voor 55+ is er een speciaal programma: Fit met Leontien van Moorsel! Kom lekker in beweging, waar en wanneer jij maar wilt.

> Bekijk het sportaanbod
Super interessant voor mensen met stressvolle gedachten!

Hoe stressvolle gedachten zoals bezorgdheid, frustratie, gebrek aan zelfvertrouwen, angst, verdriet en boosheid hun effect hebben op jouw gezondheid, wordt heel mooi uitgelegd door Prof. Dr. Pierre Capel (emeritus hoogleraar experimentele immunologie aan de Universiteit Utrecht)

(kijktijd 18 minuten)

> Bekijk het op youtube

Fit naar de finish??

Dicky de Witte en Hans Dehing hakten in juli 2022 de knoop door. Zij schreven zich in voor de Marmotte 2023!!

Na in 2013 samen met 9 Eastman collega’s de Alpe ‘d HuZes te hebben voltooid én 5 jaar later met Koen Bakker de uitdaging om de Stelvio van 3 zijden te beklimmen, was het nu weer 5 jaar later om de volgende uitdaging te volbrengen.
De Marmotte is een “Grand Fondo” fiets toertocht in de Alpen; met 7500 deelnemers een internationaal evenement van grote allure. Met 175 km en meer dan 5000 hoogtemeters een kluif van een rit. 4 Alpen cols moeten in één dag afgevinkt worden. Nou SUCCES!!

We besluiten ons via een kleinere organisatie in te schrijven, zodat we verzekerd zijn van een inschrijfbewijs. Ook onze vrouwen (Carina en Liesbeth) gaan mee voor de morele ondersteuning. Vega-Velo heet deze organisatie en deze biedt een volledige week “all-in” aan. Volledige week verzorgd in een chalet in Bourg d’Oisans; eten, drinken en begeleide trainingsritten. De drijvende krachten achter Vega-Velo zijn Maarten en Els, zelf ervaren fietsers én (ook niet onbelangrijk) uitstekende koks. Het vegetarische eten blijkt van uitmuntende kwaliteit .

Onze voorbereiding loopt niet geheel synchroon; Dicky fietst in de winter veel op zijn TACX fietstrainer, terwijl Hans op de MTB zijn pad kiest. Op 15 april fietsen we wel gezamenlijk de Amstel Gold Race in Zuid Limburg.

Enkele weken voordat er vertrokken wordt naar Frankrijk worden we verrast met een mail van de organisatie: de route wordt vanwege organisatorische redenen verlegd en wordt 11 km langer en ook 500 klim hoogtemeters krijgen we er gratis bij!! Pfff ….. 11 km lijkt niet veel, maar de 500 hoogtemeters zijn toch wel serieus!

Op maandag 19 juni worden we in de middag welkom geheten door Vega-Velo in het chalet waar we komende week met een kleine groep wielertoeristen toe leven naar de zondag, naar dé uitdaging: de MARMOTTE.
Dicky en Hans gaan diezelfde middag maar meteen op verkenning om de benen een beetje los te fietsen en om te acclimatiseren. Col d’Ornon ligt op 15 km van het chalet, dus het wordt een ritje van totaal 30 km met een klimmetje naar het 650m hoger gelegen La Paute.
Als we terug komen van ons ritje is het hele gezelschap waar we de week mee door brengen ook gearriveerd; 8 jonge gasten (30 /35 jaar) en één leeftijdsgenoot van 59 jaar.

Op dinsdag staat een 80 km / 1800 hm rit met de gehele groep gepland. Een mooie rit over “het balkon” van Alpe d’ Huez. Het is bewolkt maar een prima fietsweertje. Via het meer van Allemont klimmen we 10 km naar Villard Reculas. Het is nog even aftasten maar iedereen heeft toch wel snel het ritme te pakken. We dalen een stukje af op de Alpe d’ Huez en gaan dan richting Les Deux Alpes. De bewolking heeft inmiddels plaats gemaakt voor de volle zon, waardoor het kwik ook oploopt richting de 35 grd. Gelukkig passeren we een “eau de potable” waar de lege bidons tot de nok toe weer gevuld worden. In de laatste afdaling richting ons verblijf blijkt dat Dicky ergens een afslag heeft gemist maar gelukkig toch 15 minuten later zijn fiets weer bij het chalet kan parkeren.
Woensdag: onder begeleiding gaan we een stapje verder; 100 km en 1900 hm verdeeld over 2 bergpassen. Col de la Morte -de doodspas- en Col d’Ornon (deze keer via de westzijde). De zwaarte van de klimmetjes zijn pittiger dan de 2 dagen ervoor en geeft ons meteen een indruk hoe het zondag er aan toe zal gaan. Vooral de laatste kilometers van de laatste beklimming hakken er flink in: 8 en 9 % hellingpercentage zorgen voor verzuring in de bovenbenen.
Donderdag zit het weer niet mee, waardoor we besluiten er een rustdag van te maken. Wel gaan we in de middag (met de auto) de Alpe d’ Huez op om onze startbewijzen op te halen. Bij terug komst bleek dat we niet de Grand Fondo moesten gaan rijden, maar de Ultra Fondo; oftewel 235 km i.p.v. 186. Gegeseld door hevige onweersbuien, toch maar weer terug naar boven om de startbewijzen om te ruilen voor de juiste afstand.
Na het eten houden Maarten en Els een briefing over het reilen en zeilen op zondag; wat neem je mee, wat moet je eten en drinken en wat wil je voor op de foerage plekken mee geven (zoals een jasje of extra eten/drinken). Het is een behoorlijk logistieke uitdaging om alles goed geregeld te krijgen, maar gelukkig hebben ze van Vega-Velo genoeg ervaring opgedaan in afgelopen jaren.

Vrijdag is er van de onweersbuien niets meer te merken: het zonnetje heeft de weg naar de “blue sky” weer gevonden, zodat ook wij weer onze tweewielers tevoorschijn halen. We gaan het laatste deel van de Marmotte verkennen. Eigenlijk is verkennen niet nodig, aangezien we de Nederlandse berg al diverse malen beklommen hebben; zowel tijdens vakantie als tijdens de Alpe d’ HuZes. Dan maar toch even de 21 haarspeldbochten begroeten met de belofte om zondag ook nog even langs te komen…..
Zaterdag staat er een “verplichte” rustdag gepland. Fietsje nog eens een goede beurt geven, beetje chillen en vooral STAPELEN: veel voedsel tot je nemen, zodat je morgen wat extra reserves hebt. Voor velen is dit een rot dag: zenuwachtig afwachten tot morgen eindelijk de grote dag is aangebroken. Gelukkig is het lekker weer en kunnen we nog een beetje afkoelen in/bij een bergmeertje waarvan de watertemperatuur niet boven de 8 grd uitkomt.
De avond is vrij kort want iedereen duikt echt op tijd onder de lakens…….maar of je dan ook kan slapen……..
Zondag : Grand Fondo les Alpes Marmotte!
Vanaf 5.00u is het al onrustig in het chalet. Ontbijt wordt klaar gemaakt door Maarten en Els, gevolgd door 14 zenuwachtige in fietskleding gestoken medestrijders. Maarten, Els, Carina en Liesbeth verlaten het chalet al om 6.00u zodat ze ruim op tijd aan de top van Col de Croix de Fer zijn om de eerste bevoorrading te organiseren.
Wij zijn ingedeeld in het 2e startvak en verlaten ons basiskamp rond 7.00u zodat we in de 5 minuten die we naar het startvak moeten fietsen, prima op tijd aansluiten bij honderden krioelende fietsgekken. Het gaat er echt op z’n Frans aan toe: ongeorganiseerde warboel, maar uiteindelijk fietsen we máár 15 minuten later dan gepland over de digitale tijdscontrole.

De eerste lekke banden zijn al een feit (gelukkig niet van ons) en na 5 km staat er ook al iemand geparkeerd met gebroken ketting.
40 km scheidt ons van de 1e col (en dus van de 1e bevoorrading). Col de Croix de Fer staat bekend als een mooie, zware klim van 20km. Voordat we aan de voet van deze killer zijn, leggen we 20km af via Allemont en fietsen we over de stuwdam van het meer.

Iedereen heeft nog (zenuwachtige) praatjes, maar al gauw lopen de percentages op. Binnen no-time worden we ingehaald door mannen met borsten en vrouwen met baarden (en alles wat daar tussen zit). De eerste kilometers vallen nog mee, maar na een relatief vlak stukje schieten we de lucht in met 8, 9 en 10%. Dicky maakt een sanitaire stop; waardoor we de rest van de tocht afzonderlijk fietsen. Nog ff een stukje vlak voordat er de laatste 6km écht flink geklommen moet worden en daardoor wordt het ook steeds stiller in het peloton. Even voordat we op de top zijn van deze berg hebben we onze 1e etensstop…. daarna dalen we af van 2000m naar 1200m en beginnen dan meteen aan de volgende beklimming: de Mollard.
Zo’n 10 kilometertjes weer stampen op de pedalen…. Maar ook die wordt afgevinkt . De afdaling die volgt is spectaculair en ook meteen levensgevaarlijk; meer dan 50 haarspeldbochten krijgen we voor onze wielen op een wegdek die in zeer slechte staat is. Niet verwonderlijk dat we regelmatig een ambulance op de weg tegenkomen die renners met afgeschraapt vel (en erger) meenemen.
Maar ook hier komen we (gelukkig) ongedeerd vanaf; de remblokjes hebben wel overuren gemaakt. We komen op het laagste punt van de route in St Jean de Maurienne op 590m. we zitten dan al dik 4,5 u op ons zadel en er is 75 km van de route afgelegd.
We krijgen niet veel rust want na enkele kilometers begint weer een draak van een Alpen col, nl de Telegraph. Bij de Tour de France staat hij te boek als beklimming van de 1e categorie (op 1 na zwaarste beklimming). 12 km klimmen met een gemiddelde van boven de 7% met een max van 11.5%. Lekkerrrrrrr. Toch blijven de uitzichten geweldig, kijk om je heen en niet naar het asfalt of naar de achterband van je voorganger. Boven is er weer bevoorrading, dus je gaat wel voor íets naar boven.
Pedaalslag na pedaalslag klimmen we tergend langzaam naar boven, overigens met schitterende vergezichten. De beelden die we normaliter op TV zien bij de Tour de France beleven we hier live!! Dik 1,5 u later even genieten van een ontbijtkoekje, stroopwafel en fris water.
Maar de route is onverbiddelijk, want na 15 minuten afdalen staat de zwaarste uitdaging voor de deur: de GALIBIER!! (buiten categorie) De mega killer van de Alpen: 12 km van 1400 m naar 2600 m: dit is niet normaal. Het moet gezegd worden: HET IS EEN SCHITTERENDE KLIM alleen je gaat er helemaal stuk² (já in het kwadraat)! We rijden langs sneeuwwanden bij een temperatuur van 25⁰. 7 km voor de top is een bruggetje over een riviertje waar een extra waterpunt is georganiseerd…..das lekker.
Even een break om te herstellen en op te frissen. Daarna weer proberen je cadans te vinden, nog ’n gelletje en nog ’n slok uit de bidon…..traag als een slak kruipen de meters voorbij. De koele wind die hierboven staat is welkom en doet het zweet samen met de zon een beetje verdampen.
Om 16.30u wordt de top van de Galbier afgesloten voor de toerrijders, dat houdt in dat je de laatste km niet meer hoeft te klimmen, maar wordt je via een tunneltje 2 km omgeleid . Het klinkt aanlokkelijk…..
Nog even doorstampen tot aan de verzorgingspost, nieuwe voorraad gelletjes en bidons verversen en door. Het is 16.25u……nog 1 km….er wordt al geschreeuwd “go, go, go…..de top is in het zicht…..yes! Gauw een foto als bewijs en weer op (auw!) het zadel. Hans passeert dit punt nog net voor afsluiting en Dicky krijgt de laatste kilometer cadeau.
De Garmin (km teller) geeft aan dat er 135 km zijn afgelegd. Nog “maar” 50 dus, waarvan 14 km de Alpe d’Huez op. Er gloort hoop wanneer je over de top van de Galibier naar beneden suis ……Het moet lukken!!
In iets meer dan 1 uur zoef je “down hill” richting Bourg d’Oisans …. richting Alpe d’Huez ….richting finish. Maximale snelheid van bijna 70 km/h. Uitgestorven dorpjes, tunneltjes en een stuwmeer vliegen voorbij. Vanaf Lac de Chabon bij Les Deux Alpes is het nog 10km tot aan de laatste uitdaging.
Na zo’n lange afdaling lijkt het dat je weer iets hersteld bent van alle inspanningen. Dus vol goede moed begin je ook aan het “laatste karwei”: Alpe d’Huez. Dé Nederlandse Berg. 14 kilometertjes trappen en 1100 metertjes de hoogte in. De eerste bochten (we tellen af van 21 naar 1) volgen elkaar in rap tempo op, maar dit is ook het steilste stuk. Nu blijkt toch dat je al veel kilometertjes in je benen hebt zitten want wat doet het nu pijn!! In bocht 7 is het zoals gewoonlijk een gezellige bedrijvigheid. Hier, waar de klokken van het kerkje gaan luiden als een Nederlandse renner in een touretappe voorop ligt, is het even een plekje waar nog wat water kan getapt worden om de laatste 5 km te overbruggen. De top is vanaf hier al goed te zien……zwoegend tel je de bochten af.
Bocht 6….Bocht 5….Bocht 4….Bocht 3….Bocht 2….Bocht 1…. Nog 1 kilometer…….
Beide komen we iets na elkaar opgelucht binnen, maar fit over de finish……..mwah.

Ontdek het FitzMe portal

Op het FitzMe portal vind je niet alleen informatie over minder zitten en meer bewegen, je vind er altijd wat iets wat bij jou past. Dit zijn artikelen, filmpjes of online instructies of trainingen over vitaliteit en leefstijl.

Ook jij kunt aan de slag voor een vitaler leven. Meld je nu aan en ontdek de voordelen.

> Maak in 2 minuten een account aan

Download de FitzMe app

Altijd persoonlijk advies bij de hand? Met de FitzMe app kunnen we je nog makkelijker helpen om aan je gezondheid te werken. Waar en wanneer jij dat zelf wilt. Download hem rechtstreeks in de App Store of bij Google Play.