Daarmee is het extreem belangrijk dat mensen snappen waarom een bepaald advies zin heeft. Vooral wanneer ze er zelf geen ervaring mee hebben. Wanneer mensen hun opties (ofwel oplossingen) overwegen, dan hebben ze dus vaak hulp nodig bij het ‘hoe’ en ‘waarom’ van die opties.
Niet alleen autoriteit tonen maar juist begrijpelijke kennis delen
Nu er extra maatregelen zijn aangekondigd is het nóg relevanter dat mensen ervan overtuigd zijn dat deze maatregelen ook het gewenste effect hebben Dat geldt bijvoorbeeld voor het effect van het dragen van mondkapjes, nog minder mensen zien en het sterk beperken van reisbewegingen. Het kabinet heeft daarom een grote uitdaging om mensen goed te informeren over de effecten van de maatregelen. Niet alleen op basis van autoriteit maar óók op basis van begrijpelijke kennis. Per maatregel zal, hoe lastig ook, het (verwachte) effect uitgelegd moeten worden en wat dit oplevert voor ons allemaal. Daarnaast is het zaak die informatie transparant te delen. Dus niet alleen wélke adviezen er zijn maar ook welke belangen daarbij meewegen.