preloader image of the website
preloader image of the website
Select Page

Overtuig mensen van het effect!

Hoe werkt gedragsverandering?

Blog door Maarten Bijma

Gezondheidswetenschapper bij FitzCompany

Een blog over gedragsverandering…

In de discussie over de aanpak van de Corona crisis gaat het naast de zoektocht naar vaccins steeds meer over de gedragsverandering die plaats moet vinden. Laat dit nu net iets de expertise van FitzCompany zijn! Wij zetten al jaren in op duurzame gedragsverandering op het gebied van een gezonde leefstijl.

Maarten Bijma neemt ons mee in zijn visie op de wereld van gedragsverandering.

Wanneer je iemand iets adviseert, dan doe je dat omdat je zelf de verwachting of ervaring hebt dat jouw advies op dat moment het beste helpt. Je bent zelf vaak overtuigd van het nut van het advies, anders zou je het niet geven. Maar hoe kom je aan die overtuiging?

Wanneer je bijvoorbeeld de ervaring hebt dat het helpt om veel fruit te eten als je ziek bent, dan is de kans groot dat je dat de volgende keer weer doet. Daarbij maak het niet uit of dit feitelijk klopt. Als je zélf maar die relatie hebt gelegd.

Omdat mensen de neiging hebben causale verbanden te leggen die feitelijk niet bestaan, zie je een heel scala aan wonderbaarlijke geneesmiddelen.

Kennis en logica
Wanneer je nog geen of weinig ervaring hebt dan bepaal je het nut/effect ergens van op basis van kennis en logica. Je wil bijvoorbeeld afvallen. Als je hebt geleerd dat je dit het beste kunt doen door minder te eten, dan is de kans groot dat je die route kiest. Ook al is het de eerste keer dat je dit doet. Iemand anders kan misschien de overtuiging hebben dat je dit, afvallen dus, het best kunt doen door meer te sporten. Het hangt dus af van wat je van de gekozen route weet.

Je kiest vrijwel altijd de route waarvan jij het meest effect verwacht.

Daarmee is het extreem belangrijk dat mensen snappen waarom een bepaald advies zin heeft. Vooral wanneer ze er zelf geen ervaring mee hebben. Wanneer mensen hun opties (ofwel oplossingen) overwegen, dan hebben ze dus vaak hulp nodig bij het ‘hoe’ en ‘waarom’ van die opties.

Niet alleen autoriteit tonen maar juist begrijpelijke kennis delen
Nu er extra maatregelen zijn aangekondigd is het nóg relevanter dat mensen ervan overtuigd zijn dat deze maatregelen ook het gewenste effect hebben Dat geldt bijvoorbeeld voor het effect van het dragen van mondkapjes, nog minder mensen zien en het sterk beperken van reisbewegingen. Het kabinet heeft daarom een grote uitdaging om mensen goed te informeren over de effecten van de maatregelen. Niet alleen op basis van autoriteit maar óók op basis van begrijpelijke kennis. Per maatregel zal, hoe lastig ook, het (verwachte) effect uitgelegd moeten worden en wat dit oplevert voor ons allemaal. Daarnaast is het zaak die informatie transparant te delen. Dus niet alleen wélke adviezen er zijn maar ook welke belangen daarbij meewegen.

TIP: BLIJF UITLEGGEN: WAAROM EN HOE

Kies bij het overtuigen van mensen altijd voor de route dat je mensen uitlegt waarom een advies zin heeft. Dus niet opleggen enkel vanuit autoriteit maar juist op basis van kennis. En leg uit wat het te verwachten effect, wat levert het mij op?

Koerskaart sessies

Koerskaart sessies hebben als doel om met elkaar het...

Webinars

Webinars zijn altijd gericht op bewustwording zodat...

Stappenchallenge

Met de Stappenchallenge geeft u een praktische...

Trainingen

Met trainingen wordt de duurzame inzetbaarheid van de...

Workshops

Een workshop is een heel laagdrempelige, interactieve...

Energizers

Een energizer is een korte, interactieve, intensieve...

Online trainingen

Online trainingen worden ingezet bij leefstijlthema’s...