Grootschalig PMO bij opleidingsinstituut
Voor een van de grootste opleidingsinstituten van Nederland hebben een grootschalige PMO mogen organiseren. We hebben alle medewerkers onze Survey aangeboden. De uitkomsten van de survey bepaalde of we al dan niet een vervolgonderzoek aan de medewerker zouden aanbieden. De uitkomsten worden door ons op basis van een niet te miskennen verkeerslicht per thema weergegeven.
Dit kon een mentaal onderzoek zijn naar stress- en energiebronnen, voor wie oranje of rode verkeerslichten scoorde op (een van) de psychosociale domeinen. Afhankelijk van de ernst zou men dan of per e-mail, telefonisch of via een face-to-face gesprek terugkoppeling krijgen van een psycholoog.
Medewerkers met meerdere rode of oranje verkeerslichten op fysieke domeinen zouden een leefstijlonderzoek krijgen, bestaande uit de meting van lichaamssamenstelling, bloeddruk, cholesterol- en glucosewaarde, longfunctie en conditie en een adviesgesprek met de leefstijlcoach.
Door een screening vooraf konden uiteindelijk veel onderzoekskosten bespaard worden.
Passende aanpak met een scherpe all-in prijs
We hebben de opdracht mogen uitvoeren, zoals we hem hadden omschreven. Hierbij hadden we geoffreerd voor een vaste prestatievergoeding voor de gehele opdracht, dat is door onze klant gewaardeerd. Want behalve de passende aanpak, zijn wij vooral geselecteerd vanwege de scherpe all-in prijs die we neergelegd hebben en dat kan ook omdat wij niet het hele pallet voor iedereen aanbieden, dat is niet nodig.
Ongeveer 550 medewerkers hebben de Survey ingevuld. Van deze uitkomsten hebben we een managementrapportage gemaakt waarin de uitkomsten zijn geanalyseerd en de keuzes zijn gemaakt rond de vervolgonderzoeken.
Hiervan hebben 380 medewerkers één of meerdere vervolgonderzoeken gehad. Anders gezegd, we hebben de klant 170 onnodige onderzoeken bespaard; deze medewerkers vertoonden qua leefstijl op zowel fysiek als mentaal vlak geen aanwijzingen dat ze een verhoogd risico liepen. Dit bespaarde de klant een kleine € 15.000,-.
FitzCompany sluit bij voorkeur aan bij reeds bestaande projecten en juiste interventies op het juiste moment
Medewerkers die vanuit een van de vervolgonderzoeken het advies kregen hiermee aan de slag te gaan, hebben we kunnen doorverwijzen naar hun eigen Summerschool waar medewerkers uit een keur aan trainingen, workshops en individuele coachingsprogramma’s konden kiezen. Al met al een project dat optimaal aansloot bij de werkwijze van de klant.
Het project is afgesloten met een managementrapport waarin ook de uitkomsten van de vervolgonderzoeken zijn opgenomen. Deze uitkomsten zijn gepresenteerd aan het managementteam van de klant inclusief adviezen waar zij verbeteringen kunnen realiseren op het gebied van de vitaliteit en inzetbaarheid van hun werknemers.